Ing. Jan Walter

* 1946

Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
  • „Co se týče té továrny na ozubená kola a motory, kde dědeček od roku 1922 do roku 1923 působil, tak se to jmenovalo Josef Walter a synové. Továrna na ozubená kola a motory. A potom v roce 1935 dědečkovi bylo vlastně už šedesát dva, takže to prodal svým třem synům, jak jsme o tom hovořili, ten Jan, Jaroslav, Josef. A stala se z toho veřejná obchodní společnost. Prodal jim to taky určitě z toho důvodu, že pokud se něco jenom tak dá, tak si toho lidi moc neváží a mohlo by to špatně dopadnout. Asi ta cena nebyla nějak přehnaná, ale museli se starat, aby to splatili a tak. A fungovali velice dobře, jak jsme o tom mluvili, i za války a byla to vlastně v té střední Evropě největší [továrna]. Tam byly desetitisíce, statisíce těch ozubených kol všech možných profilů, šikmý, ozubený, čelný a ještě nějaký další. Takže to jako velice prosperovalo.“

  • „To bylo v době, kdy jsem studoval na Vysoké škole ekonomické, a probudili mě rodiče někdy ve čtyři, v pět ráno, že jsou tady Rusové s tankama. Tanky jezdily ulicí Milady Horákové, tenkrát se to jmenovalo Obránců míru. Šli jsme jako kluci do ulic a i jsme byli na Hradě a tam jsme s nimi nějak diskutovali. Ti, kteří nebyli úplně někde ze Sibiře a byli chytřejší, tak se s nimi dalo mluvit. Přesto ty mozky měli vymytý, podle nich tady byla kontrarevoluce a oni nám přijeli na pomoc. Ale nepřimotal jsem se k žádným těm střelbám, které byly u Muzea nebo u rozhlasu, tam jsem nechodil. Ale vnímali jsme to, prožívali jsme to všichni. Nebylo to nic příjemného, protože byli všude. Takže i když se třeba jelo někam do přírody, tak se mohlo na ně někde narazit. Zároveň se vědělo, kde se nevyskytují, takže jsme třeba i s klukama na nějaký ty trempy ještě mohli jezdit.“

  • „Ta továrna vznikla poté, kdy dědeček opustil továrnu v Jinonicích, kde byl ředitelem a po neshodách s bratry Kumperovými prodal své akcie, odstoupil ze správní rady i ze společnosti. Za to odstupné založil továrnu v Košířích v ulici dneska jménem Vrchlického. A tam se začala vyrábět ozubená kola všech možných druhů a motory. A v podstatě se tam pak také vyráběly podvozky i pod automobily. To už pak zase dělaly firmy karosářské, například Sodomka, známý. A tatínek tam byl konstruktér a byl technický vedoucí. Jeho bratr Jaroslav byl dílenský vedoucí a další bratr Josef byl obchodní vedoucí.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Praha, 07.02.2024

    (audio)
    délka: 01:27:30
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Otec splácel daň z majetku, který mu sebrali

Pamětník Jan Walter v devíti letech
Pamětník Jan Walter v devíti letech
zdroj: Archiv pamětníka

Jan Walter se narodil 21. dubna 1946 v Praze. Jeho otec Jan Walter starší byl syn zakladatele továrny Walter a.s. Josefa Waltera. Jeho matka Jiřina Walterová byla učitelka. Jeho otec a strýcové figurovali ve firmě na ozubená kola s názvem Josef Walter a synové. V době první republiky a druhé světové války patřila mezi nejúspěšnější firmy v Evropě, po válce ji komunisté znárodnili. Rodina se musela vystěhovat z Prahy a otec splácel milionářskou dávku z odebraného majetku. V padesátých letech se rodina vrátila do Prahy. Jan Walter po prvotním neúspěchu vystudoval střední odbornou vzdělávací školu a posléze obchodní fakultu na Vysoké škole ekonomické. Poté vystřídal několik zaměstnání, až se usadil ve finančním oddělení podniku Vojenské stavby. Oženil se a narodily se mu dvě dcery – Jitka a Kateřina. Po sametové revoluci usiloval o navrácení rodinného majetku v restitucích a po krátké zkušenosti v Československé televizi pracoval v soukromé sféře. V roce 2024 žil v Praze.