Miloš Kot

* 1945

  • "Byla to moje nejradostnější práce, protože zkoušeli, co vydržím. A to bylo tak, že když jsem seděl, protože sedíte opravdu metr od nich, tak jsem jim vždycky ukázal, že do konce je 10 minut, 5 minut, 4, 3, 2, aby to ukončili, protože to byla patnáctka, plus, mínus. Takže oni to vždycky nějak ukončili. A teď, když něco říkali, tak se na mě dívali, a já abych se nesmál, kousal jsem se do ruky. No a oni víc a víc přidávali. A teď si představte, že oni dělali takové schválnosti, že třeba Páťa s Jirko Hýlem byli někde ve vinárně a přišli v podnapilém ovíněném stavu a nemohli se trefit do klíčů a klíče jim padaly na zem. Teď už byli v tom baráku, šli po těch schodech a teď jim ty klíče padaly. A padaly jim tak, že z prvního patra dolů. Takže oni museli sejít z prvního patra. On se na mě podíval, udělal na mě takhle. Z druhého patra jim znova spadly. Vyšli do třetího patra a znova jim spadly. Byli ve čtvrtém patře, výtahem nejeli. Takže tam čtyři patra vyšli a z každého patra jim spadly klíče a já jsem musel dělat všechno, ty zvuky, efekty. Pomáhala mi žena, která si vzala pánský boty moje a šli jsme ve dvě hodiny v noci v baráku. Dělali jsmei kroky po schodech na ten playback, který jsem měl já v uchu, abych věděl, kdy zastavit a jak to má být dlouhý. A to my oni prostě dělali naschvál."

  • „To se točilo jen s takovým boďákem, kdy v podstatě oni říkali: ‚Hele, nedávno tady byl Armstrong a Fitzgeraldová, my tady máme nahrávky koncertu, takže o tom uděláme návštěvu, že Armstrong se zastavil ve vinárně U Pavouka.‘ Takže my jsme vybrali muziku a z televize jsme si sehnali nějaký rozhovor Armstronga. Vzali jsme si samozřejmě jen ten zvuk a Šebánek mu říkal otázky a zřízenec mu to občas překládal. Jako by, že uměl anglicky. Měl to napsané a vůbec nevěděl, co říká, která bije a nic. A na tom to bylo strašně prima. A když byly tyto rozhovory natočené, tak se to ozvučovalo různýma potleskama, a udělali jsme z toho minimálně hodinovku, aby to bylo jako rozhovor, že ten Armstrong byl ve vinárně U Pavouka, vyprávěl ty televizní věci, pak se pouštěly písničky. To samé se udělalo i s tou Fitzgeraldovou. Bylo to udělané tak dobře, že lidé chtěli vědět, kde to je, aby tam šli.“

  • „My jsme měli v rozhlase překladatele z ruštiny do češtiny a televize měla ženskou, my pána. A to bylo zajímavé, najednou mi odešel mikrofon. Tak jsem si čupl okamžitě k televizi, tam byla pauza, šoupl jsem tam překladatelku z televize, najednou mluvila paní, překládala, a všechno ostatní fungovalo dál. Za mnou stál tenkrát Květoslav Fajk, soudruh, který byl tenkrát ředitel programu. Byl bývalý šéfredaktor Rudého práva, potom šel do rozhlasu jako kádrová posila. Ten to měl na starosti a on tomu trošku rozuměl. To bylo hodně málo z těch soudruhů, kteří věděli o rozhlasu dost věcí. A on stál za mnou a začal tam řvát: ‚Co to tady je za bordel?‘ Já jsem se koukal po zemi, řekl jsem, že je tady uklizeno, že tu uklízečky uklidily, než jsme přišli. A on říkal, ať z něj nedělám blbce, že vidím, že mluví ženská – a my máme ve studiu chlapa, jak je tohle možný. Já jsem říkal: ‚No jo, ale víte, nám odešel mikrofon z toho studia, jak vidíte, tak tam chlapci pracují, za chvilku to bude v pořádku. No tak jsem to prostě udělal tak, aby to nikdo nepoznal, počkal jsem si, jak bude pauza v televizi, dal jsem tam dámu a překládala to dáma.‘ A on: ‚No a jak to, že jsem to neslyšel?‘ Já jsem říkal: ‚No to je správně. Když to neslyšíte vy, tak to nemůžou slyšet ani lidi. Protože vy jako odborník tomu rozumíte a lidi, který tomu nerozumějí, jak to tady chodí, tak nevědí, jestli se ten pán vystřídal s paní, to je úplně jedno.‘ A nechtěl jsem mu říct, že to nikdo neposlouchal. To se nedalo říct. A on říkal: ‚No a to bylo ven taky takhle?‘ Já jsem říkal: ‚Jo, to bylo taky takhle.‘ On se sebral, šel pryč, přinesl papírek a řekl: ‚Pak se zastav na pokladně.‘ Tenkrát na tom bylo 500 korun, bez daní, a já jsem bral 720, což byl docela slušnej balík peněz. A to byla moje první odměna za živé vysílání. A asi poslední.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Praha, 17.10.2024

    (audio)
    délka: 01:54:25
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století TV
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

V srpnu 1968 jsem pomáhal v armádní redakci rozhlasu

Miloš Kot na vojně, 1. května 1966
Miloš Kot na vojně, 1. května 1966
zdroj: Archiv pamětníka

Miloš Kot se narodil 8. června 1945 v Praze do rodiny krejčího. Rodiče měli v Libni krejčovskou dílnu, kterou jim ale komunisté po únorovém převratu zavřeli. Miloš Kot se po odvolání dostal na střední průmyslovou školu spojové techniky. Po studiu v roce 1964 nastoupil do Československého rozhlasu jako technik natáčení. Pracoval na živých přenosech a nahrávání vážné hudby, dostal se i ke spolupráci na legendárním pořadu Vinárna U Pavouka. V srpnu roku 1968 spolupracoval na okupačním vysílání z armádní redakce. Po okupaci prošel prověrkami a zůstal pracovat v rozhlase. V sedmdesátých letech se stal mistrem zvuku a podílel se na natáčení mluveného slova. Pracoval i na živých přenosech spartakiád. Po roce 1989 spolupracoval na rozhlasovém seriálu Tlučhořovi. Místo toho, aby si užíval zaslouženého důchodu, tak nahrává audioknihy. V roce 2024 žil v Praze.