Ludmila Tornová

* 1945

Video Player is loading.
Current Time 0:00
/
Duration 0:00
Loaded: 0%
Progress: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time -0:00
 
1x
  • „Prostě nikdo si netroufl nic říct, všichni se báli, všichni byli vystrašení. Naučili jsme se úplně jinak myslet a úplně jinak mluvit, a to bylo na tom to nejstrašnější.“ – „Takže vy byste neřekla, že dříve bylo lépe?“ – „Ne, to ani náhodou.“

  • „Můj tatínek nám vždycky vyprávěl, a byl na to hrdý, jak k nim chodil na návštěvy Albert Einstein, jak tetička hrála na piano a Albert na housle a jak měl Einstein hrozně rád těch pět dětí. Když byli malí, tak jim zemřela maminka, mému tatínkovi bylo osm let. Dětí se ujala jedna přítelkyně Morize, která byla operní zpěvačka, a nechala operního zpěvu, aby vychovávala těch pět dětí.“ – „A Einstein měl rád těch pět dětí?“ – „Ano, on chodil právě k té tetičce na odpolední čaje. Hrál tam na housle a tetička ho prý komandovala, že si má umýt ruce, a on to bral s humorem. Ale to znám víceméně jen z vyprávění.“

  • „Když jsem pak chtěla nastoupit do zaměstnání, tak jsem zjistila, že v Novináři mi napsali dobrý posudek, ale že jdou se mnou posudky dva. A teprve potom jsem se odvolala, a to byl zážitek. To mám dodnes napsané, že jsem díky mému tátovi, který byl právník a který mi to sepsal, soud vyhrála, a museli posudek přepsat. Tím pádem jsem se dostala do propagace Závodů silnoproudé techniky, kde jsme dělali zahraniční výstavy, a naše sekretářka mi prozradila, že tam mám kolonku, že nesmím vycestovat nikam do zahraničí. Jen jednou mě pustili s malou výstavou do Moskvy a jednou do NDR.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Praha, 07.02.2024

    (audio)
    délka: 01:39:36
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Normalizace byla strašná. Nikdo si netroufl nic říct, všichni se báli

Ludmila Tornová v mládí
Ludmila Tornová v mládí
zdroj: archiv pamětnice

Ludmila Tornová se narodila 15. července 1945 v londýnské nemocnici Hammersmith rodičům Jiřímu a Květislavě Winternitzovým, kteří prožili v exilu válku jako antifašisté a komunisté. Otec pocházel z německy mluvící židovské rodiny indologa Morize Winternitze, který se spřátelil s Albertem Einsteinem během jeho pobytu v Praze. Matka pocházela z české dělnické rodiny z Jablonce nad Nisou. Do Československa se rodiče vrátili na podzim 1945. Otec pracoval v bankovnictví a od roku 1950 na ministerstvu financí. V roce 1947 požádal o změnu příjmení Winternitz na Vít. Dětství prožila pamětnice v tíživé atmosféře politických procesů, ve kterých byla odsouzena řada přátel a známých rodičů z londýnského exilu (například Ludvík Frejka či Eduard Goldstücker). Po základní škole se vyučila v letech 1961–1963 písmomalířkou a lakýrnicí při státním podniku Výstavnictví, kde pracovala do roku 1967. Při zaměstnání vystudovala střední umělecko-průmyslovou školu (1963–1967). V roce 1965 se provdala za Jiřího Torna, s nímž vychovala dcery Zuzanu (*1967) a Alexandru (*1974). V roce 1968 nastoupila jako grafička do reklamního oddělení TOS Čelákovice a v roce 1969 začala pracovat jako technická redaktorka–grafička v inzertním oddělení ve vydavatelství Rudé právo. Po dvou letech byla propuštěna, protože při prověrkách vyjádřila nesouhlas se sovětskou okupací Československa. Kvůli špatnému kádrovému posudku nastoupila v září 1971 jako uklízečka do ÚBOKu (Ústav bytové a oděvní kultury) a o rok později jako skladnice do nakladatelství Novinář, kde mohla po čase vykonávat i grafické práce. V roce 1977 chtěla změnit zaměstnání, ale zjistila, že to znemožňuje špatný posudek z Rudého práva. Právní cestou požádala o jeho úpravu, rozhodčí komise její žádost uznala jako oprávněnou a Vydavatelství Rudého práva muselo její pracovní posudek přepsat. Poté začala pracovat v propagaci Závodů silnoproudé elektrotechniky (ZSE), odkud dostala nabídku přejít do podniku zahraničního obchodu Strojimport. Kádrové oddělení ale její nástup zrušilo. Stala se učitelkou písmomalířství na učňovské škole a po roce přestoupila do České tiskové kanceláře (ČTK) a pak do grafického oddělení Mezinárodní organizace novinářů, kde prožila sametovou revoluci. Po ní začala pracovat jako grafička na volné noze. V době natáčení roku 2024 žila v Praze.