Libor Hajský

* 1948

  • „V podstatě díky těm foťákům je člověk trošku jakoby jinde. Těžko bych to vysvětloval, ale když jsem třeba chodil fotit fotbal, tak jsem nevěděl, kolik to je. Člověk hlídá nějaký moment a nic jiného ho nezajímá. To mě od toho dění asi trošku odpoutávalo… Vím, že jsem vylezl na nějaký auťák, autobus – v Italské, ne, v Balbínce – ‚dělal‘ jsem hořící tank, a jeden tank se otočil a začal mě vyhledávat laufem, až se na mně lauf zastavil. Koukal jsem se na to jak hypnotizovaný, úplně jsem se nemohl hnout. Říkal jsem si: ‚Tak, teď to zmáčkne a zmizím…‘ Bylo to jen strašení, ale nebylo mi z toho hezky – úplně jsem zdřevěněl. Ale pak jsem se zase vzpamatoval…“

  • „Když začal hořet jeden tank úplně u rozhlasu, ono jich tam plápolalo víc, ale tenhle hořel už hodně dlouho a bylo jasné, že ti kluci tam můžou uhořet. Lidi najednou začali křičet: ‚Vylezte ven!‘ Najednou i v téhle šílené situaci zvítězil soucit… Ti dvacetiletí kluci věděli kulový, kam jedou…“

  • „Někdy v půlce září jsem se vrátil do Četky a filmy už byly vyvolané. Tak jsem je viděl, a to bylo naposled, co jsem je viděl. Pak jsem šel na vojnu, a když jsem se vrátil, tak už byly v trezoru – na to byla [červená klauzura]. K tomu se nesmělo, [nesmělo se] to otevřít. Až po revoluci jsem je viděl, otevřeli jsme to a našli je. Až pak se to nazvětšovalo. (smích) Po dvaceti letech… ještě po víc.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Zbečno, 22.09.2024

    (audio)
    délka: 03:04:51
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Pražské jaro byla vlaštovka, která ale rychle odlítla

Libor Hajský v době vojenské služby, 1969
Libor Hajský v době vojenské služby, 1969
zdroj: archiv pamětníka

Libor Hajský se narodil 13. října 1948 v Praze rodičům Miloši a Miloslavě, rozené Moulisové. Jeho otec se od 20. let pohyboval v uměleckém prostředí – uplatnil se jako herec, asistent režie i samostatný režisér dvou němých filmů. Po válce režíroval v divadle v Karlových Varech a působil ve filmových studiích na Barrandově. Poté, co se po komunistickém puči rozešel s komunistickou stranou, zakotvil v Ústředním loutkovém divadle. Matka Miloslava pracovala jako asistentka režie v Československém rozhlase. Libor Hajský tíhl od dětství k fotografii a po maturitě na střední všeobecně vzdělávací škole (SVVŠ) roku 1966 nastoupil jako fotolaborant do Československé tiskové kanceláře (ČTK). Vzdělání si doplnil večerně v Družstvu fotografie. Události 21. srpna 1968 prožíval a fotil v centru Prahy. Díky shodě okolností se zachovalo jeho dvanáct barevných fotografií dokumentujících dění před rozhlasem a na Václavském náměstí. Dvacet let ale zůstaly uložené v trezoru. Negativy k jeho černobílým fotografiím z 21. srpna spálili sovětští vojáci, když pronikli téhož dne večer do ČTK. Na podzim roku 1968 nastoupil na vojnu, kterou strávil nejprve u dělostřelců v Sokolově a pak jako vojenský fotograf v Karlových Varech. Na podzim roku 1970 se vrátil zpět do ČTK do laboratoře a od ledna působil jako fotoreportér, později především sportovní. V letech 1974 až 1976 se o něj zajímala Státní bezpečnost a zprvu ho vedla v kategorii kandidát tajné spolupráce a poté krátce jako důvěrníka. Roku 1978 čelil trestnímu stíhání, ale nakonec bylo zastaveno. Věc se vyřešila postihem v zaměstnání – na dva roky se měl vrátit do laboratoře a jeho jméno se pod fotografiemi nesmělo uvádět. To vše proto, že na vojenském cvičení zpíval a recitoval texty, které zesměšňovaly čelné sovětské představitele. V polovině 70. let se oženil a s manželkou Helenou vychovali dvě dcery. Až do revoluce roku 1989 fotil především sport. V 80. letech mohl vyjet i do zahraničí, např. na zimní olympiádu do Sarajeva nebo na mistrovství světa v hokeji do Vídně. Roku 1989 podepsal v ČTK Několik vět. V době sametové revoluce dokumentoval veřejná shromáždění i jednání mezi vedením Občanského fóra a tehdejší vládou. Dva roky ještě zůstal v ČTK, působil také např. v časopisech Fotbal nebo Týden, pak přešel na volnou nohu. Po revoluci se jeho cykly k osmašedesátému roku a sametové revoluci staly součástí několika výstav a publikací. Jeho ikonické fotografie sovětské okupace Československa se objevují ve výběrech světových médií a agentur. Roku 2024 žil ve Zbečně.