Nemluvte, abyste nemuseli lhát

Stáhnout obrázek
Ljuba Václavová se narodila 19. května 1941 v Praze do rodiny lékaře Václava Černého a modistky Idy Černé. Její otec působil za války v protinacistické odbojové organizaci Jindra a byl vybrán k tomu, aby ošetřoval raněné a prostydlé atentátníky ukryté v kryptě kostela sv. Cyrila a Metoděje v Resslově ulici v Praze. Během heydrichiády jej nezatkli jen proto, že stopa zemřela společně s MUDr. Břetislavem Lyčkou, který se těsně před zatčením gestapem zastřelil. Ljubina maminka byla známá pražská modistka, která ve svém salonu oblékala hvězdy stříbrného plátna, jako byly Adina Mandlová, Lída Baarová či Věra Ferbasová. Ljuba Václavová se již na základní škole setkala se zvůlí režimu, který neoprávněně trestal děti živnostníků. Aby se tyto mohly dostat na vysněné školy, založila Ljuba Václavová s několika dalšími premianty místní buňku Československého svazu mládeže (ČSM) – aby si děti mohly psát posudky samy na sebe. Po jednom roce na gymnáziu přešla na pražskou konzervatoř, kde studovala operní zpěv. Zde se setkala s budoucím manželem Jiřím a v roce 1961 oba vstoupili do Komunistické strany Československa (KSČ) – s přesvědčením, že budou režim rozkládat zevnitř. Rozčarování přišlo brzy nato, komunisté drželi otěže pevně v rukou a ze strany nebylo možné dobrovolně odejít. Nakonec se oba nechali vyhodit, což jim i jejich dětem později uškodilo v normalizaci, jež přišla po vpádu vojsk Varšavské smlouvy dne 21. srpna 1968. Ljuba Václavová své stranické minulosti celoživotně lituje. Přesto, že toužila po vysokoškolském studiu operní režie, na školu se z morálních důvodů – jako členka strany – nikdy nehlásila. V 60. letech pracovala v Československé televizi a v letech normalizace se musela kvůli špatnému kádrovému profilu stáhnout do pracovního ústraní, kdy brala jen podřadnější práce a vykonávala je jen na smlouvu, bez zaměstnaneckého poměru. V období Charty 77 se seznámila s předními pražskými disidenty a zapojila se i do tvorby samizdatu. Její tři děti, Petr, Táňa a Veronika, měly problémy s přijetím na vysoké školy. Profesně se Ljuba Václavová etablovala až v době po sametové revoluci, kdy začala jako dokumentaristka, dramaturgyně a scénáristka pracovat na filmech a seriálech humanitně-sociálního ražení. Vedle toho natočila také dokumenty o dětech Boženy Němcové, Jiřího Trnky nebo manželce režimem vězněného básníka Jana Zahradníčka. Jejím srdečním a nejsilnějším tématem jsou opuštěné děti. V době natáčení rozhovoru v roce 2024 žila Ljuba Václavová v Praze.