Zdislava Nedvědová

* 1961

  • "Samozřejmě jsme věděli, že je to nějaká represe ze strany komunistů na naši rodinu, ale pořád jsme si říkali, zaplať Pánbůh, není to jako v padesátých letech, nějak to přežijeme. Hlavně nám pomáhali přátelé, přátelé se o nás hodně starali, i tatínkovi spolupracovníci z práce - i komunisti to byli a věděli všichni, že je to svinstvo. Tak třeba když byl tatínek zavřený, vyhrabal jeho šéf ještě, že kdysi podal zlepšovací návrh, a maminka dostala najednou větší obnos peněz. Prostě se tak nějak snažili pomoci.“

  • "Šnajdrovi, to byla taková docela známá rodina v Mikulovicích. Jednak to byla velká rodina, měli nebo mají pět dcer a pan Šnajdr byl také výborný varhaník. Moje maminka hrála na varhany, občas se někde viděli na pohřbech nebo církevních slavnostech a vlastně přes ty varhany si různě předávali noty. Tak se seznámili. My k nim jezdívali na návštěvy, už když jsme byli malí, takže jsme se znali dlouho. Pak, právě kolem těch osmdesátých let, jsme se s nimi setkávali, jednak oni taky měli velice rádi to poutní místo Maria Hilf u Zlatých Hor, takže přes to jsme se s nimi setkávali a na různých poutích. Když byla pouť v Mikulovicích, jeli jsme tam celá rodina, když byla v Jeseníku, tak zase přijeli, povídali jsme si, navštěvovali jsme se a vzniklo přátelství. A v době, kdy už děti dospívaly, se kolem děvčat rojili chlapci, chodilo k nim hodně lidí, ti různí nápadníci a kněží... Jejich rodina byla taky taková otevřená všem možným návštěvám z církevních kruhů, co se zajímali zároveň i o politiku. A právě v osmdesátých letech jsem tam jezdívala už i sama, nejen s rodiči. Táhli mě tam ti mladí lidé, hráli jsme volejbal, na zahradě měli improvizované hřiště. U nich se vždycky hodně zpívalo, všichni kluci, co tam jezdili, hráli výborně na kytary, takže to taky lákalo. Zpívali jsme tam hodně i zpěvy z Taizé, do Československa se to šířilo z Francie. V té době se tam jezdívalo pravidelně každou neděli odpoledne a to samozřejmě začalo být trnem v oku nějakým všímavým sousedům."

  • „Potom právě Tomáš [Kopřiva] přišel [za manželem] s tím: 'Tak jestli chceš něco dělat, nezviditelňuj se na nějakých demonstracích' a že by pro něho měl práci. Prostě jestli by byl ochotný rozmnožovat samizdaty. Tomáš Kopřiva ho do toho zasvětil, byla vytvořena - my se fakt mezi sebou neznali - taková síť. Někdo to opisoval, někdo musel sehnat blány - to se v podstatě vždycky muselo vyšetřit někde v práci, že - nedalo se to koupit. Někdo to napsal, někdo to opisoval, on [Tomáš Kopřiva] potom dodal manželovi blány a řekl třeba: ‚Potřebuju toho udělat deset výtisků.‘ Dodal mu takový rámeček s válečkem. - Měli jste rámeček? - Ano, ano, někde ho mám ještě na půdě. - Fakt? - To byla taková akce, že on prostě večer přijel a ráno to muselo být, takže manžel celou noc tiskl. Měli jsme malý děcka, takže to bylo vždycky ještě kojení a všechno... Přijel a říkal: 'Do rána bych potřeboval Informace o církvi, desetkrát. Jestli chceš, udělej si pro sebe a dej to, komu uznáš za vhodné. A musíš dávat pozor.' Takhle jsme to začali dodávat mým rodičům do Jeseníku a rodiče to začali rozšiřovat mezi své důvěryhodné přátele a známé.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Šumperk, 20.05.2024

    (audio)
    délka: 01:40:17
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy regionu - Střední Morava
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Věděli jsme, že tatínkovo uvěznění je represe ze strany komunistů

Zdislava Nedvědová při natáčení pro Paměť národa, květen 2024, Šumperk
Zdislava Nedvědová při natáčení pro Paměť národa, květen 2024, Šumperk
zdroj: Paměť národa

Zdislava Nedvědová, roz. Dvořáková, se narodila v Jeseníku 4. srpna 1961 rodičům Heleně a Václavu Dvořákovým jako nejstarší ze tří dětí. Bydleli v Jeseníku. Rodiče byli věřící katolíci, rodina byla perzekvována. V letech 1968-1970 navštěvovala znovuobnovený Skaut. Pro náboženské přesvědčení nebyla přijata na střední zdravotní školu, učila se v oboru dámská krejčová pod podnikem TDK Šumperk. Poté složila zkoušky na Střední průmyslovou školu oděvní v Prostějově. V letech 1978-1982 bydlela v Olomouci, odkud dojížděla do školy v Prostějově, stala se členkou společenství mladých katolíků v Olomouci. Roku 1982 maturovala. Rok studovala Vysokou školu báňskou v Ostravě, poté zanechala studia a nastoupila v Šumperku do Okresního oděvního družstva v technické přípravě výroby. Stala se členkou církevního společenství v Šumperku, seznámila se se svým budoucím mužem Ladislavem Nedvědem, který ji zavedl k Juliu Vargovi, spřátelili se. Po svatbě v roce 1985 se s manželem zapojili mezi šumperský disent, začali rozmnožovat samizdatovou literaturu pomocí cyklostylu, dále ji šířili do Jeseníku a mezi nejbližší přátele. Organizovali a hostili například setkání Václava Malého s farníky v Rapotíně v roce 1989. Postupně se jim narodilo pět dětí. Po revoluci pracovala v Azylovém domě pro matky s dětmi v organizaci Pontis Šumperk či ve FOD v Olomouci. V roce 2024, v době natáčení, žila stále na faře v Rapotíně.