Félix Navarro Rodríguez

* 1953

  • neskončíme s komunismem, Kuba zmizí. Kuba zmizí, a aby se to potvrdilo, stačí se projít po ulicích. Ulice jsou zdevastované, voda teče po ulicích, jako by to bylo mléko vytékající z vemene krávy. Je to něco úplně běžného. Budovy jsou zničené, zřícené. Pokud to bude pokračovat… V cukrovarském průmyslu zničili více než osmdesát cukrovarů. Ne že by jen přestaly vyrábět, nejsou tam jen tak, aby čekaly na svůj čas… Ne, jsou úplně zdevastované, rozebrané. Pokud to potrvá dalších deset let, zůstane jen prach a popel. Jak správně řekl tyran ve svých chvástavých výrocích, že Kuba nakonec posbírá jen prach a popel tohoto lidu, této země. Je to realita. Ale myslím, že to nedovolíme. Rodí se mnoho dobrých myšlenek. A věřím, že velmi brzy přineseme světu radost, pokud jde o sílu jednoty, která se projeví v různých organizacích. Ujišťuji tě, že to tak bude. A jakmile dosáhneme jednoty, diktatuře zbývají jen minuty.“

  • „Není nikdo nad ministrem školství, kdo by mohl zrušit vyučování. A dnes ho tady ruší i metař na rohu. My dnes nejsme učitelé, ale jsme součástí společnosti, jsme obklopeni přáteli, sousedy, mezi nimiž jsou děti – od předškolního věku až po střední školu, ba dokonce až po univerzitu. A tyto děti z prvního stupně základní školy jsou neustále na ulici. Kdy se vlastně učí? Když přijdou ke mně domů dělat domácí úkoly… Vidím, že požadavky jsou skutečně katastrofální. Učitelé nekontrolují sešity, počet pravopisných chyb je obrovský… Ale to, co mohu říct já, je málo ve srovnání s tím, co slýcháme v ulicích… Vzdělání se uskutečňuje ve třídách. Začíná v kolébce, ale probíhá ve školních lavicích. Když však dítě vyjde na ulici, ukazuje, co se naučilo – sprostá slova jsou všude, a to i před učiteli. Je to krize, kterou je třeba zastavit. Musíme ji zastavit, jinak školy na Kubě úplně zaniknou. Jistě, existuje armáda učitelů s nízkou kvalitou, jak z hlediska jejich odborné přípravy, tak i jejich povolání. Jsou tam jen proto, aby zaplnili prázdné místo. Nemůže to přinést dobré výsledky. Protože vzdělávání, vyučování, je dílo nekonečné lásky. To řekl José de la Luz y Caballero, významný Kubánec a vynikající učitel. A to se skutečně nevyřeší náhradními učiteli, učiteli, kteří jsou vzati rovnou ze školy. Kteří sotva dokončili maturitu, bez jakékoliv pedagogické přípravy, a rovnou jdou do tříd.“

  • „Podívej, byli jsme zvyklí, že nás pořád zatýkali. Nebo lépe řečeno, ne že bychom šli přímo do vězení, ale zatkli nás a strávili jsme tak osm, devět dní ve vazebním středisku v Matanzas, kde nám vyhrožovali, že nás pošlou do vězení za to či ono – za nezákonné sdružování, nepřátelskou propagandu, šíření falešných zpráv, za to, že chceme prodat Kubu impériu. Byli jsme na to zvyklí. A pak přišlo Černé jaro… První den zatýkání byl 18. březen 2003. Přijížděl jsem z Havany, z jednání Todos Unidos v Havaně, když mě zatkli přímo před mým domem. Myslel jsem si, že to bude podobná akce jako ty předchozí. Nikdy by mě nenapadlo, že to bude probíhat tak, jak se to nakonec stalo. Jak dny plynuly a sledovali jsme, jak se vše vyvíjí, přišel den 30. nebo 31. března. V noci mě vytáhli z cely a odvedli do jedné z kanceláří. Přes den bylo běžné, že nás tam vodili na výslechy a vyhrožovali nám a tak dále. Celá místnost byla plná hvězd. A byla tam žena oblečená v černém, která se vydávala za nebo možná skutečně byla sekretářkou Provinčního soudu. Předala mi obžalobu – státní zástupce požadoval třicet let odnětí svobody.“

  • „Opravdu sebekriticky přemýšlím, protože jsme nebyli... nebyl jsem schopen sjednotit všechny ty lidi, kteří smýšlejí jako my a kteří se rozhodli opustit zemi. Nebyli jsme schopni, nebyl jsem schopen přesvědčit tyto lidi, že to, co je třeba udělat, je zůstat na Kubě a přinést změnu. Rozumíš? Odešli do zahraničí a ztratili jsme to nejcennější – mládež. Většina Kubánců odchází, jsou to mladí lidé, mnozí z nich profesionálové. Ztrácíme tuto možnost, protože jsme jim nenabídli projekt, který by byl atraktivní pro zájmy těchto mladých lidí, pro ty, kteří emigrují. Především si myslím, že je třeba v tomto směru pokračovat v práci. A věřím, že abychom toho dosáhli, musíme se nejprve sjednotit i my, různé proudy opozice uvnitř kubánského národa. Musíme odložit stranou touhu po protagonismu, kterou někteří z nás, včetně mě, máme a projevujeme ve svých činech. Musíme se spojit v tom, co nás společně identifikuje – v přesvědčení, že tento systém je třeba změnit na takový, kde bude lid ten, kdo má poslední slovo. Kde totalitarismus zmizí, rozumíš?“

  • „Dali jsme diktatuře obrovskou ránu a skupina z nás zůstala na Kubě. A stále jsme na Kubě. A zemřeme na Kubě. Ale ne na kolenou, nýbrž se vztyčenou hlavou, zatímco budeme upozorňovat, bojovat a navrhovat vše, co chceme pro dobro Kuby a Kubánců.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Cuba, 01.12.2018

    (audio)
    délka: 01:21:13
  • 2

    Cuba, 01.12.2018

    (audio)
    délka: 01:21:13
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Pokud se nám do deseti let nepodaří skoncovat s komunismem, Kuba zmizí

Navarro during the recording in Cuba, 2018
Navarro during the recording in Cuba, 2018
zdroj: Post Bellum

Félix Navarro Rodríguez se narodil 10. července 1953 v kubánské obci Perico v rolnické rodině. Spolu se svými třemi sourozenci žili na statku zvaném La Paulina. Jeho otec byl antikomunista, a proto nedovolil žádnému ze svých dětí navázat jakýkoli vztah se systémem, včetně členství v organizaci pionýrů. Ve věku sedmi let začal Félix chodit do školy, kde byl ihned zařazen do druhé třídy, protože už uměl číst a psát. Krátce poté ho však otec ze školy odhlásil, protože věřil, že kvůli americké invazi v zátoce Sviní v roce 1961 komunistický režim brzy zkolabuje. Po dokončení středního vzdělání začal Félix pracovat jako učitel na venkovské škole. Do roku 1976 učil na prvním stupni základní školy, poté na druhém stupni, kde se specializoval na fyziku a astronomii. Později působil jako ředitel základní školy Crucero Aurora. V roce 1988, když se vrátil z Isla de Pinos (Ostrov borovic) do provincie Matanzas, se setkal s realitou, kterou dříve neznal – problémy se zásobováním, nefunkční doprava atd. To ho přimělo změnit svůj názor na komunistický režim. Začal tvořit graffiti a vylepovat protivládní plakáty, kvůli čemuž byl v roce 1992 uvězněn a bylo mu zakázáno vykonávat učitelské povolání. V roce 2003 byl jedním z členů skupiny 75 odpůrců režimu, kteří byli obviněni a uvězněni během Černého kubánského jara. V roce 2011 byl podmínečně propuštěn, avšak neodešel do exilu. Nadále žije na Kubě a bojuje za demokracii na ostrově.