Ladislav Havrda

* 1952

  • „Začínal jsem od píky, od krumpáče, od lopaty, na stavbě. Pracoval jsem tady v zednickém učilišti v Náchodě. A tady než jsem nastoupil v září 1968 do školy, tak mne zastihl 68. rok. A ten začal ještě když jsem byl na středním učilišti v Náchodě. Ale začalo to docela nenápadně. My jsme tomu nevěnovali pozornost. Ale najednou se začaly objevovat skautské věci… Dva roky tři roky předtím jsem se potkal s Jirkou Šípem Šimáněm… tady v českoskalické knihovně. Tam jsem si se svou sestrou půjčil Hoši od Bobří řeky. A to mne zaujalo. A přišel k nám takhle Šíp k pultíku a povídá: ‚Co to čtete, mládeži?‘ a my jsme říkali: ‚Hoši od Bobří řeky.‘ A takhle se mu rozzářily oči a říká: ‚To je dobrá knížka!‘ A já jsem říkal: ‚Je, nám se taky moc líbí.‘ A on říká: ‚Ale napsal jich pan Foglar víc!‘ A od té doby jsem přečetl prakticky všechny Foglarovky a to byl základ toho, že jsem pak vstoupil do skautingu a podobně. Přišlo jaro, to jsem byl na tom učilišti a začala taková ta činnost moje skautská. Přestoupil jsem do střediska Junáka v České Skalici, složil jsem zkoušky, nebyla klubovna žádná, tak jsme se scházeli dole v bývalém Miletě, no, a na Bokouši, tedy na Bukovině, tam jsem skládal nováčkovskou zkoušku. Parťákem mi byl syn Jiřího Šimáněho, přezdívkou Delfín. Já jsem získal, zdědil nejdříve přezdívku Rosomák.“

  • „A přišel rok s datumem 21. srpna. To znamená 1968. My jsme byli na puťáku v Českém ráji a měli jsme kamarády, kteří s námi potom natáčeli ten film z okupace. Toto bylo natáčeno z okna mého rodného domu. To je vstup invazních vojsk. A musím tedy říci, že jsme nevěřili tomu varování, co tedy může přijít. A Vlasta Macků, to byl bratr našeho kameramana, ten řekl: ‚Hoši, byli tady Rusáci, byli tady Poláci, byla tady Varšavská smlouva a jsou soustředěni za hranicemi. To nevěští nic dobrého. Číhají tady prostě na nás.‘ Ten potom skončil v Kanadě, ten Vlasta Macků. A blížil se jednadvacátý srpen, netušili jsme nic. Normálně pracovní den. V noci začaly houkat letadla, hluk a začaly jezdit obrněná vozidla. V první fázi nejezdily tanky. To byly obrněnce, ty BVP dneska, jak máme něco podobného. A ráno, když jsme vstávali, tak jsme zjistili, že to je ucpaná Skalice armádou. Pak byla pauza, protože v Náchodě byla postavená barikáda. Tam teda jsme se jeli s mým kamarádem Jirkou Skořepou podívat, protože byl starší a bylo to něco úděsného, protože Náchod se postavil doslova na odpor, tam lidi je nepustili. U ČSAD tamto hořelo, bylo to strašné. Tak jsme se vrátili a hnedka jsme se tady rozhodli odstraňovat značky. Na popud toho štábu, který tady pracoval ve Skalici, takže to bylo zorganizováno velice rychle. Bylo to obrovské napětí. A na nádraží všude jsme sundávali mapy. A když jsme sundávali značky, tak na nás volal, tady byl štáb na městském národním výboru, tady na náměstí, a tam nám řekli: ‚Kluci! Od Náchoda jedou tanky! Rychle pryč!‘ Tak jsme schovali kleště, všechno a valily se tanky. Bylo to něco příšerného. Kravál. Hluk. Lidi nevěděli vůbec, co se děje. Most byl obsazený vojskem. U muzea – tam se vyvracely obrubníky. Asi takhle teda jsem prožíval ten začátek okupace tady, co tedy bylo v tom roce 1968.“

  • „Od roku 1957 jsem chodil do českoskalické školy, a tam mně učila paní učitelka Kotlandová, ale také jsme měli pana učitele Krtičku, který byl výborný člověk a ředitel Muzea Boženy Němcové. A jednoho dne, bylo to před Vánoci, k nám přišel do třídy a tenkrát nám zahrál na housle koledy. To datum bylo to zajímavý, protože to bylo v roce 1959, a pak najednou pan učitel Krtička doslova zmizel ze školy… nevěděli jsme nejdříve, co se děje… věděli jsme, že se něco děje ve Skalici… ale tam? To došlo tak daleko, že v mé ulici byla obšancována radnice a v té radnici se našly zbraně, které tam údajně soustřeďoval pan učitel Krtička za účelem rozpoutání kontrarevoluce a vystoupení proti komunistickému režimu. Což nebyla pravda. Pana učitele Krtičku jsme od té doby neviděli, měli jsme ho strašně rádi. A pan učitel Krtička spolu s dalšími obviněnými, jako byl pan učitel Jiřička, generál Kolařík, což byl taky Skaličák, a pan Příbrzský, tak dostali těžké tresty za velezradu zhruba okolo dvaadvaceti let nepodmíněně. A pak tedy přišel rok 1962, to byla amnestie a dostali se na svobodu. A ač byl zakladatel Muzea Boženy Němcové, pan učitel Krtička, tak do muzea nesměl, měl zakázáno pracovat v kultuře. A když se otevírala stará škola a expozice, tak nesměl být účasten. A já jsem se jako malý kluk tohodle účastnil a my jsme si říkali, kdo ví, jestli uvidíme pana učitele Krtičku. A táta do mne šťouchnul a říkal ano, tamhle je, a tam už byli policajti a odváděli ho pryč. Bylo to strašně deprimující. A to bylo takové antré už od doby, co začal člověk brát rozum.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Česká Skalice, 17.05.2021

    (audio)
    délka: 16:32
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy našich sousedů
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Našeho oblíbeného učitele odsoudili ve vykonstruovaném procesu za kontrarevoluci

Ladislav Havrda při natáčení rozhovoru dětskými dokumentaristy - týmem Příběhů našich sousedů
Ladislav Havrda při natáčení rozhovoru dětskými dokumentaristy - týmem Příběhů našich sousedů
zdroj: Autorský tým PNS

Ladislav Havrda se narodil v České Skalici 17. března 1952 do rodiny malíře, živnostníka a lokálního patriota. Rodina otce původně vlastnila malířský a lakýrnický závod, o který ale po roce 1948 přišli. V raném dětství zažil zmizení oblíbeného učitele, kterého režim odsoudil za velezradu. V průběhu středoškolských studií se pamětník setkal s knihami Jaroslava Foglara a propadl skautingu v době II. obnovy Junáka. Následně sám pak inicioval obnovu skautingu na Českoskalicku po roce 1989. V srpnu 1968 osobně zažil invazi spojeneckých vojsk na Náchodsku, s kamarádem iniciativně odstraňovali 21. srpna 1968 dopravní značky a mapy, podílel se také na natáčení dokumentu o vpádu okupačních jednotek. I přes prvotní problémy ohledně studia na střední škole nakonec vystudoval stavební průmyslovku a později restaurátorství. Vedle těchto profesí od roku 1992 podnikal a intenzivně se věnoval výtvarné tvorbě, publicistice a psaní divadelních, rozhlasových i prožitkových her. V posledních letech se věnuje debatám s mladými lidmi o skautingu a historii rodného Českoskalicka.