Jarmila Štogrová

* 1956

  • „Jednak začaly problémy na fakultě s mým podpisem Charty a jednak bylo rozhodnuto v roce 1979, myslím, že budeme dělat státnice z marxismu-leninismu. A když jsme se se spolužáky podívali na program toho, co se máme učit z filozofie, a nebylo tam v podstatě nic – byl tam jeden semestr antické filozofie a pak samá filozofie marx-leninská, tak jsem si říkala: 'Tak tohle už teda opravdu ne.' A to už jsem byla tak hluboce ponořená v tom undergroundu, že jsem si říkala: 'No, to už z té školy odcházím.' Bylo to jednak tohle a druhá věc je, že se změnila atmosféra na škole. Jednu kolegyni si pozvali na kobereček a okamžitě dostala padáka kvůli tomu, že byla chartistka a někde se s někým stýkala. Tak jsem si říkala, že mě to čeká taky, tak já jdu.“

  • „Bylo to třeba krkolomné v tom, že jsem byla v osmdesátém roce v jiném stavu s naším Jakubem, a celé odpoledne do noci na výslechu… to nebylo příjemné. Nebylo to příjemné, ale nebylo to takové, že by mi někdo fyzicky ubližoval, takhle bych to řekla. Bylo to samozřejmě psychicky náročné. Nikdy jsem se vlastně neodhodlala k tomu, co dělal Jiří Gruntorád – že mlčel. Měla jsem pocit, že něco můžu říct, že jsem věděla co – měla jsem to napsané v té příručce, že jo. Ale nevím, asi bych to nevydržela. A když jsem se o tom bavila s přáteli, tak taky říkali, že to je hrozně těžké, neříct nic. Vždycky si myslíš, že něco můžeš říct. Třeba s Pavlem Myslínem jsme si vzájemně řekli, že když se nás někdo bude ptát a my nebudeme umět mlčet, tak odkážeme jeden na druhého a že chodíme k Němcovým. Protože to věděli, tam nás nafotili, perlustrovali, tomu jsme se nemohli vyhnout.“

  • „[…] protože už tam [na Brdech] se začala formovat intelektuální skupina, která psala samizdat, nechávali se na kempech rozepsané nejen tehdejší časopis Dým, který dělal Houla – Standa Zárybnický ze Zdic, ale už se tam nechávaly i sbírky básní. Myslím si, že Státní bezpečnosti začalo hodně vadit toto prorůstající podhoubí. Protože skautská, respektive trampská romantika 30. let, ta ještě doznívala, ale právě tím, že už se do toho vlamovali skauti a woodcrafteři, se prostředí začalo proměňovat. A já jsem potom v roce 1978 nebo 1979, když byly i postihy trampů – vytáhli je z vlaku, čekali na ně ve vlaku, byly nejrůznější perzekuce, perlustrace, rozbalování batohů, rozhánění potlachů a tak –, tehdy napsala takovou samizdatovou příručku, nazvala jsem to Trampy a zákony. Byly toho tři části a opíralo se to jednak o lesní zákon, ale taky o mírovou smlouvu z Helsinek z roku 1975 – to znamená o lidská práva, potom o tom, jak se má člověk chovat u výslechu, co musí říct, co nemusí říct a tak. Takže spoustu těchto právních věcí jsem dala dohromady.“

  • Celé nahrávky
  • 1

    Praha, 22.09.2022

    (audio)
    délka: 02:18:54
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století TV
  • 2

    Praha, 11.09.2024

    (audio)
    délka: 01:11:38
    nahrávka pořízena v rámci projektu Příběhy 20. století
Celé nahrávky jsou k dispozici pouze pro přihlášené uživatele.

Člověk není svobodný tím, že dělá věci, které chce, ale tím, že nedělá věci, které nechce

Jarmila Štogrová Doležalová v roce 2022
Jarmila Štogrová Doležalová v roce 2022
zdroj: Post Bellum

Jarmila Štogrová (Doležalová), narozená 13. ledna 1956, se od útlého věku věnovala umělecké činnosti díky svému talentu a vlivu svého otce, malíře a grafika Františka Doležala. Po dokončení výtvarné třídy Gymnázia Na Pražačce studovala jako externistka dějiny umění a italštinu; školu však nedokončila kvůli nesouhlasnému postoji vůči tehdejšímu režimu. Trampská činnost a podpis Charty 77 jí otevřely dveře mimo jiné do prostředí českého samizdatu, studovala na bytových seminářích filozofii a paralelní bohemistiku. Po revoluci v roce 1989 pokračovala ve své činnosti zejména jako kurátorka, pořadatelka nejrůznějších kulturních akcí a knihovnice. Od smrti svého otce v roce 1989 schraňuje jeho dílo, pořádá výstavy a sepisuje o Františku Doležalovi monografie. Ve své tvorbě se věnovala zejména kresbě, pastelu a objektům z nalezených střepů. Její jméno je spjato např. s uskupením Regula Pragensis, (původním) Unijazzem či s časopisem Možnost. V roce 2024 se soustředila zejména na nakladatelství Nautilus, které se svým manželem Josefem Štogrem samostatně vedou od roku 2022.