Chtěli jsme jít paralelní cestou
Stanislav Diviš se narodil 20. listopadu 1953 v Kutné Hoře do rodiny účetní a elektrikáře, kteří pracovali v povrchových dolech ve Chvaleticích. Společně bydleli v Telčicích, kde už od konce 50. let fungoval vyhlášený kulturní dům. V době doznívající zlaté éry československého bigbeatu zde hrály kapely jako Blue Effect, Flamengo nebo Synkopy 61, což Stanislava inspirovalo, třeba k otevření klukovské klubovny v prázdné prádelně. Než se naplno začal věnovat výtvarnému umění, vyučil se elektrikářem a následně přešel do Kutné Hory na průmyslovku. Už tehdy se prohluboval jeho vztah k umění, a to díky náhodnému setkání s životopisnou knihou Františka Kupky. Sedmkrát se pokoušel dostat na výtvarné školy do Prahy (AVU, UMPRUM). Za tu dobu prošel nespočtem různých profesí – od obsluhy vozu pro sběr fekálií přes rámařství po sběr jahod až k místu výtvarníka okresního kulturního střediska. Kromě jiného pořádal koncerty písničkářů, jako byli Vladimír Merta nebo Pepa Nos. Tím si vysloužil pozornost StB, která na něj vedla svazek s krycím jménem Výtvarník. Na sedmý pokus se mu podařilo dostat na Akademii výtvarných umění (AVU). Ze školy ho vyhodili, prý i kvůli excentrickému vystupování s kapelou Krásné nové stroje. Se spolužákem z AVU Jiřím Davidem organizovali v osmdesátých letech tzv. Konfrontace, na které navázal vznik významné umělecké skupiny Tvrdohlaví v roce 1987. Během sametové revoluce pomáhal aktivitám kolem galerie Mánes, vyráběl a lepil plakáty a jako řidič se podílel na šíření myšlenek revoluce mimo Prahu. Po roce 1989 se Stanislav Diviš stává etablovaným malířem české postmoderny. V roce 1996 se na rok vrátil jako pedagog na AVU a v letech 2003–2010 působil jako vedoucí ateliéru malby na UMPRUM. Dodnes je frontmanem kapely Krásné nové stroje.